growing rod

Speciaal bedoeld voor contact tussen ouders/verzorgers

growing rod

Berichtdoor EF2000 op za feb 27, 2010 4:44 pm

Hallo,

Oktober 2008 is er bij mijn dochter van toen bijna 9 scoliose geconstateerd. Zij is daar in juli 2009 aan geopereerd. Omdat ze nog vrij jong is, hebben ze een growing rod aangebracht, zodat haar rug de komende jaren nog kan groeien.
Deze growing rod moet ongeveer elke 6 maanden worden verlengd, dat is begin januari 2010 voor de 1e keer gebeurd, de volgende keer staat gepland voor juni/juli 2010. Daarna zal dat ws. nog 1 of 2 keer moeten gebeuren, daarna volgt nog een laatste operatie om alles definitief te fixeren. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en al verder in dit traject zit en mij en mijn dochter hier meer over wil vertellen? Ze is onder behandeling in het WKZ in Utrecht.

Alvast bedankt.
EF2000

Re: growing rod

Berichtdoor Moeder111272 op za maart 06, 2010 3:49 pm

Hallo EF2000,

Onze dochter (9) heeft deze operatie ook gehad maar dan in Belgie, ons was verteld (VUmc) dat ze deze operatie niet meer in Nederland deden, doordat de wachtlijst in Nederland meer dan 1,5 jaar was zijn we naar Belgie gegaan (waar ze gelukkig deze operatie wel deden) de wachttijd in Belgie was 2 maanden. Onze dochter heeft een korset die ze de hele dag aan moet, voor s'nachts heeft ze een ander (zacht) korset. Doordat de curve zo groot was (ze heeft een C scoliose) kon er maar 1 "groei"staaf geplaatst worden. In april moeten we voor de eerste verleng ingreep.
Hoe heeft jullie dochter de eerste verleng ingreep ervaren/doorstaan?
In Belgie is het een dag opname was dat bij jullie ook?
Nog een laatste vraag over de verleng operatie: was het een klein sneetje met 1of 2 hechtingen of is het vrij groot.

Alvast bedankt voor je antwoorden.
Moeder111272

Re: growing rod

Berichtdoor EF2000 op ma maart 08, 2010 7:01 pm

Hallo,
Bedankt voor je reactie.
Mijn dochter had een S-bocht. Er zijn 2 staven geplaatst. De operatie om de staven te verlengen kon met een dagopname, maar mijn dochter is bij de 1e scoliose-operatie erg ziek geweest van de narcose en pijnstillers, daarom is na overleg met de arts besloten dat ze 1 nacht opgenomen zou worden na de operatie.
De arts had het over een "kleine" operatie, daar hadden we ons ook een beetje op ingesteld, maar het is haar toch wel een beetje tegengevallen. Niet zozeer de pijn na de operatie, maar wel vermoeidheid, gebrek aan eetlust en buikpijn. Dit heeft ongeveer 10 dagen geduurd, daarna knapte ze opeens heel snel weer op en ging ze ook weer naar school. Ze moet in juni/juli voor de 2e operatie om de staven te verlengen en ze ziet er nu wel tegenop.
Ze hebben voor het verlengen van de staven het litteken van de 1e operatie gebruikt, het was ongeveer 10 centimeter.
Mijn dochter heeft een steunend corset gekregen na de 1e operatie, dat moet ze aan wanneer ze actief bezig is, dus buiten spelen, in de auto, naar school. Ze mag niet meedoen met sport/gym op school, maar ze mag wel voorzichtig fietsen.
In het begin was ze zelf erg voorzichtig, maar nu ze zich weer veel beter voelt, is het weleens moeilijk om uit te leggen waarom ze bepaalde dingen (nog) niet mag. Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.
Veel sterkte voor je dochter, ik hoop dat ze snel weer opknapt. Als je vragen hebt, dan lees ik het wel, en als ik een antwoord heb, zal ik dat zeker laten weten.

Ik hoop ook, dat er iemand is, die al wat verder in dit traject zit en mij (of ons) wat meer wil vertellen over zijn/haar ervaringen.
EF2000

Keer terug naar Ouders van kinderen of jongeren met idiopatische scoliose