door Els M. België op zo feb 07, 2010 9:35 pm
Hallo iedereen,
Ik wil graag een positief verhaal brengen ivm zwangerschap en scoliose.
Ik heb een ernstige ideopatische scoliose van 58 (onder) en 44°(boven) (niet geopereerd) en ben desondanks toch voor een kindje gegaan toen ik 30 was. Ik heb echt geen moeilijke zwangerschap gehad, integendeel, ik had minder last van mijn rug dan normaal. Met dank aan de zwangerschapshormonen. Naar het einde toe kreeg ik wel wat meer last van pijn in de rug, maar dat heeft iemand met een normale rug ook denk ik.
Ik heb vooraf gesproken met mijn gynaecoloog over een zwangerschap maar die heeft me niet afgeraden om zwanger te worden, zoals ik hierboven las. Hij zei dat er mensen zijn die onder nog veel moeilijker omstandigheden aan kinderen beginnen. Wat ik wel heb laten doen is mijn longvolume laten testen (met goede uitslag) en ik ben op voorhand langsgeweest bij de anesthesist (met mijn X-rays) om te zien of een epidurale eventueel mogelijk zou zijn. Die heeft me het niet echt aangeraden, maar zei ook niet dat het onmogelijk was. En uiteindelijk heb ik na een zeer lange en uitputtende bevalling (veel pijn onderaan de rug) op het einde toch een epidurale genomen. Die hebben ze wel 2x moeten steken omdat het de 1ste maal geen effect had.
Dit maar gewoon om te zeggen dat het best wel mogelijk is, voor mij was het een positieve ervaring. Wat wel belangrijk is is om je op voorhand goed te informeren. Ik denk zelfs nog over een 2de kindje. Het moeilijkste komt eigenlijk pas achteraf, nl de vermoeidheid en ruglast van het vele heffen en bukken.
Groetjes Els
Ik ben 32 en heb een scoliose van 58 en 44°.