Hallo,
reeds meer dan 25 jaar lijd ik aan scoliose. In mijn jeugd werd deze behandeld dmv kiné en droeg ik ook een korset. Toen ik volgroeid was bedroeg de curve 26 graden (thoracaal) en dacht ik dat dit hoofdstuk afgesloten was. De daaropvolgende jaren studeerde ik, maakte met de rugzak verre reizen, tenniste,... had ik kortom een normaal en actief leven zonder enige klachten.
Rond mijn 30ste had ik de indruk dat de curve er toch wel schever uitzag dan vroeger. Controle bevestigde mijn vermoeden : de curve was verder verslechterd tot 38 graden! Op consultatie bij verschillende orthopedisten waarbij de ene al aggressiever van aanpak was dan de andere. Uiteindelijk voelde ik mij het beste bij Dr. Spreuwers, die me adviseerde om nog even af te wachten, vooral omdat ik een kinderwens had en eigenlijk helemaal geen pijn had.
Weer gingen een aantal jaren voorbij. Mijn 2 zwangerschappen en bevallingen verliepen vrij probleemloos. Bij elke controle leek de scoliose zich opnieuw gestabiliseerd te hebben en nog steeds had ik weinig klachten. Het afgelopen jaar begon ik echter wel ineens toenemend ongemak te krijgen : bij het lopen echt wel een "scheef gevoel" hebben, sneller pijn in schouders en nek bij allerhande klusjes, bepaalde bewegingen gewoon nog moeilijk uit te voeren. Bij de laatste controle vorige maand bleek de scoliose op 3 jaar tijd verslechterd te zijn tot bijna 50 graden en is op mijn 39ste een operatie aangewezen. Qua timing zal zo'n operatie wel nooit goed passen maar met nog 2 jonge kinderen en een drukke, boeiende job in het bedrijfsleven vind ik dit een loodzware beslissing. Niet alleen zie ik erg op tegen de operatie zelf maar maak ik mij veel zorgen over hoe het na de operatie zal zijn :
- hoe snel zal ik weer mobiel en fit zijn en kan je iets doen om dit te versnellen?
- kan ik voor mijn kinderen en huishouden zorgen? (mijn partner zal niet steeds i/d buurt zijn)
- hoe lang zal ik werkongeschikt zijn? - thuiswerken vanaf laptop is een optie en vervoer naar werk valt wsch ook wel te regelen maar welke tijd is realistisch
Wsch geen pasklare antwoorden maar wie deelt zijn ervaringen?