geopereerd!!

Speciaal bedoeld voor (onderling) contact met ouders/verzorgers

geopereerd!!

Berichtdoor helenaS op za nov 07, 2009 10:47 am

Hallo,
Eindelijk is het achter de rug,mijn dochter is geopereerd,Donderdag 21 Januari s'morgens om 08.00 uur was ze aan de beurt.
Door dokter/prof. Kastelijns en hij was zeer tevreden over de operatie.
En dinsdag 26 Januari mocht ze alweer naar huis!
Nu goed rusten en af toe wat bewegen.
Ze hoefde geen fisiotherapie,.....? als ze maar regelmatig beweegt, lopen,zitten trap lopen.
Hoe hebben jullie dit gedaan????

Gr. moeder Heleen
Laatst bijgewerkt door helenaS op do jan 28, 2010 11:54 am, in het totaal 2 keer bewerkt
helenaS

Re: als je kind scoliose heeft.

Berichtdoor flippie op za nov 07, 2009 9:44 pm

Hoi,

Mag ik vragen welk UMC en welke arts gaat je dochter opereren.

Ik ben zelf ook in mei geopereerd, ben wel een heeeeeeeeeel stukkie ouder als je dochter (47 jaar) en kan wellicht iets relationeler denken en er mee omgaan.
Toch was de kans om met een dwarsleasie wakker te worden ook mijn grootste en eigenlijk mijn enigste angst. Het risico daarop is nu eenmaal niet uit te sluiten, echter in het UMC Utrecht hebben ze de mogelijkheid om tijdens de operatie neurobewaking toe te passen. Je krijgt dan een aantal sensoren op je lichaam geplakt en tijdens de operatie kunnen ze elke kleine neurologische verandering aan het ruggenmerg op een monitor te zien. De kans op een dwarsleasie is dan aanzienlijk kleiner. Deze bewaking wordt niet altijd toegepast en je moet er gewoon naar vragen en erop aandringen. De reden is dat Utrecht samenwerkt met de St. Maartenskliniek en niet zelf over deze dure apparatuur beschikt. De apparatuur en personeel wordt speciaal naar Utrecht gehaald.

Ik begrijp heel goed dat je dochter er niet over wil praten en de komende operatie het liefst wil verstoppen. Het is een ongelovelijk stuk onzekerheid en angst wat er op haar afkomt. Toch zou het goed zijn er over te praten met lotgenoten. Het heeft mij op mijn oude leeftijd zelfs enorm goed geholpen. Je zou je dochter eens op scoliose.info moeten laten kijken. Hier staan veel verhalen van leeftijdsgenootjes van je dochter. Mocht je zelf willen weten hoe een scoliose operatie zou kunnen verlopen moet je mijn weblog http://www.flipjanssen.nl maar eens bekijken en doorlezen. En misschien heeft je dochter er ook wel wat aan. Ik zou de weblog wel eerst zelf eens doorlezen alvorens je dochter er naar te laten kijken. Ik heb namelijk ook mijn mindere dagen en momenten gehad in het ziekenhuis en die zouden je dochter misschien kunnen afschrikken. Overigens is het verloop van een scoliose operatie en het herstel in het ziekenhuis voor elke patient weer anders, dus de weblog is zeker geen garantie voor het verloop van de operatie van je dochter, maar het geeft je wel een idee hoe een en ander zou kunnen verlopen.

Ik zou het op prijs stellen om een reactie te krijgen in het gastenboek mocht je mijn weblog gaan lezen.

Sterkte en succes de komende tijd en mocht je nog vragen hebben, stel ze maar gewoon.

Andre
flippie

Berichtdoor Herriette op zo nov 08, 2009 1:50 pm

Hallo Helena.

Hier ook een moeder met zelf scoliose(ook geopereerd,2x) maar ook een dochter met scoliose,zij is nu 10,5 jaar.Zij komt tot nu toe niet in aanmerking voor een operatie omdat haar brace goed helpt.Dat even terzijde.Je vraagt of er manieren zijn om haar rug soepeler te maken voor de operatie,zwemmen is daar wel een van de dingen die kunnen helpen.Maar ik begrijp dat dat nu niet een optie is.Misschien is het een optie om haar naar menschendiecktherapie te sturen.Daar kan ze begeleiding krijgen met oefeningen voor haar rug,die haar rugspieren,buikspieren in topconditie kunnen houden.Dit is erg belangrijk,voor de tijd maar vooral na haar operatie zal ze hier profijt van hebben.Des te sneller is ze erboven op en het zal haar herstelproces ten goede komen.

En dat ze er niet echt over wel praten is voor mij ook herkenbaar.Mijn dochter wordt altijd wat prikkelbaar als ik haar over haar houding/oefeningen aanspreek.Alleen is jouw dochter wat ouder,misschien is dat wel weer anders.In het teenersgedeelte staan verschillende verhalen over teeners.Kort geleden is daar ook een meisje van haar leeftijd geopereerd(Lieke).Misschien heeft ze daar wat aan en kan ze daar contact mee leggen via msn of zo.
Wij als ouderen(ahum,ben 37) maar goed ervaren het toch anders als jongeren.De ervaring leert dat een teener veel sneller herstelt.

O,ja,wat Flippie zegt klopt helemaal.Ik heb dat zelf ook gehad de 1e operatie.

Groetjes van Herriette.
Herriette

Berichtdoor reynders linda op wo nov 25, 2009 7:55 pm

Hallo,
Het verhaal komt mij heel bekend voor, ben ook een mama van een dochter van 16j met scoliose waarvan de operatie is uitgevoerd 10nov 2009.mijn dochter wou er absoluut ook niet over praten en hoe meer ik er over begon hoe meer zweeg ze.Je kan best zelf zoveel informatie over zoeken en als ze echt erover wil praten gaat ze dat wel doen.

Groetjes Linda
reynders linda

Keer terug naar Ouders van kinderen of jongeren met cong. scoliose